Over ATOR
Producten
Voor wie?
Digitale leeromgeving
Contact

Advies

Alle trainingen

Coaching

Trainingen anderstaligen

Nt2


 

Motiverende gespreksvoering

Vaak gaat het in de hulpverlening en gezondheidszorg over gedragsverandering: minder drinken, op tijd voorgeschreven medicatie innemen, oefeningen doen, op tijd komen, impulsen beheersen, vaker ontspannen enz. Helaas lukt dat vaak niet. De arts, therapeut, verpleegkundige, maatschappelijk werker, of welke hulpverlener dan ook geeft een weloverwogen en welgemeend advies, maar moet vervolgens vaststellen dat de cliënt zich er helemaal niet aan houdt. Dat komt vooral omdat er te weinig aandacht wordt besteed aan de motivatie tot verandering. Is de cliënt wel bereid om te veranderen, of ertoe in staat? Of is het wel het juiste moment om te veranderen? 

Motiverende gespreksvoering is een manier van communiceren om doelbewust gedragsverandering te beïnvloeden. U gaat daarbij niet alleen op zoek naar de veranderwens van de cliënt, maar ook naar de ambivalentie die een verandering tegenhoudt. Vervolgens zet u motiverende gesprekstechnieken in om deze ambivalentie op te lossen en concrete stappen te zetten in de richting van effectieve gedragsverandering.

Doelgroep

Deze boeiende cursus is speciaal ontwikkeld voor professionals die in hun beroepspraktijk cliënten oplossingsgericht willen coachen bij het bereiken van hun doelen, zoals coaches, counselors, therapeuten, (para)medici, zorgprofessionals, leerkrachten.

Resultaat

Na afloop van deze training kunt u:

  • motiverende gesprekstechnieken in de praktijk toepassen;
  • ambivalentie bij uw cliënt herkennen en hierop inspelen;
  • onderscheid maken tussen verander- en behoudtaal;
  • omgaan met weerstand bij uw cliënt;
  • reflecteren op uw eigen motiverende gespreksvaardigheden.

Onderwerpen die tijdens de training aan de orde komen

  • gedragspatronen en gedragsverandering
  • verklaringsmodellen voor gedragsverandering (o.a. Stages of Change Model)
  • de 'geest' van motiverende gespreksvoering en uitgangspunten
  • ambivalentie
  • verander- en behoudtaal
  • hulpverlenende stijlen
  • motiverende gesprekstechnieken
  • hoop en vertrouwen versterken

Opzet van de training

De training beslaat 3 bijeenkomsten, waarbij de laatste trainingsdag in het teken staat van oefening en reflectie. Daarbij wordt gebruik gemaakt van video-interactieanalyse. Op de lesdagen zelf krijgt u korte theoretische inleidingen gevolgd met praktijkgerichte oefeningen. U moet rekening houden met een studiebelasting van 5 uur per per bijeenkomst (theorie en praktijk). Tijdens de training is er aandacht voor theorie en praktijk en er wordt interactief gewerkt met uw eigen casuïstiek. 

Kosten

De kosten van deze training zijn afhankelijk van een aantal factoren, zoals het aantal deelnemers en de tijdsinvestering. Wilt u een offerte of meer informatie over deze training? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op.


Professioneel begeleiden    neem contact op

Activiteiten in Marokko


Coachreis Marokko

Bootcamp Marokko


Open trainingen voorjaar 2017

Oplossingsgericht coachen



Wat anderen zeggen:

"Ik heb deze training als heel prettig ervaren. Voldoet aan de waarden van Bimbola: prikkelend, warm, plezier, doordacht en betrouwbaar. De trainer speelt in op de kwaliteiten van de managers. Ik ben met heel veel plezier naar de bijeenkomsten gekomen." 
Y. Kruis (Bimbola)

"Alleen maar positief: goede, open sfeer (altijd belangrijk!) en de trainer was bekwaam, betrokken en duidelijk." 
A. Hofman (Reclassering Nederland)

"Ik heb de trainer ervaren als prettig en gedreven. De sfeer was veilig, respectvol en gezellig." 
A. Spek (Quadrant)

© 2017 ATOR Opleidingen - All rights reserved.    Website: Web Chemistry.