Over ATOR
Producten
Voor wie?
Digitale leeromgeving
Contact

Advies

Alle trainingen

Coaching

Trainingen anderstaligen

Nt2


 

In gesprek met ouders van Marokkaans-Nederlandse jongeren

Ben je leerkracht of hulpverlener en heb je regelmatig te maken met ouders van Marokkaans-Nederlandse jongeren? Vind je de communicatie lastig verlopen? Of wil je gewoon wat meer weten over de culturele achtergronden? Of je interculturele competenties vergroten?

Hulpverleners en leerkrachten krijgen regelmatig te maken met jeugdigen van Marokkaans-Nederlandse achtergrond. Velen geven echter aan dat zij het lastig vinden om met de ouders van deze jeugdigen te communiceren, vooral wanneer zij te maken krijgen met (oudere) ouders van de eerste generatie.
De cultuur waarin iemand opgroeit heeft veel invloed op de wijze waarop je denkt en voelt. Dit geldt eigenlijk voor iedereen, of je nu allochtoon bent of autochtoon. Als je niet onderkent dat er verschillende opvattingen kunnen zijn over bijvoorbeeld hulpverlening of opvoeding, dan kan dit leiden tot – al dan niet onverkende – misverstanden en moeilijkheden.

Wanneer je met Marokkaans-Nederlandse ouders communiceert, is het dus van belang om in elke individuele situatie de culturele invloed te overwegen, en niet bij voorbaat uit te gaan van algemene kennis en aannames. Daarnaast zul je inzicht moeten krijgen in het interactieproces met de ander, dit begrijpen en kunnen hanteren. Daarbij speelt inzicht in je eigen culturele achtergrond een grote rol.

Je wordt je bewust van je eigen culturele bril, die je, wanneer dit nodig is, af kunt zetten. Je kunt je afvragen wat je manier van communiceren betekent voor de gesprekspartner. Je begrijpt de logica van de ander en je kunt het gedrag van de ander op de juiste wijze interpreteren.

Ontwikkelde competenties: gespreksvaardigheden, interculturele sensiviteit, mondelinge uitdrukkingsvaardigheid, zelfinzicht en zelfvertrouwen.

U bent in staat om

  • echt contact te maken met de ouders van uw pupillen;
  • de invloed van elkaars referentiekader op de communicatie in te schatten;
  • om te gaan met de taalproblemen van uw patiënten;
  • het effect van verschillende communicatiestijlen in te zien.

Doelgroep

Iedereen die in het onderwijs of de hulpverleningssector werkzaam is en te maken krijgt met ouders van Marokkaans-Nederlandse jongeren

Methode

In een eerste gesprek worden de leerwensen geïnventariseerd. Op basis hiervan ontwikkelen we een trainingsprogramma geheel op maat.

Maatwerk

We gaan uit van de praktijksituatie van uw organisatie. Hiervoor is het belangrijk dat we uw organisatie leren kennen. Op deze manier kunnen we voorbeelden en specifieke cases gebruiken die voor de deelnemers herkenbaar zijn, waardoor het effect van de training groter zal zijn.

Programmaonderdelen

  • het verwerven van inzicht in interculturele communicatie
  • wat is cultuur?
  • wat is communicatie?
  • welke valkuilen zijn er in interculturele communicatie?
  • achtergronden van de Marokkaanse cultuur en islam m.b.t. opvoedingsstijlen, sekseverschillen, communicatiestijlen, emoties e.d.
  • omgaan met anderstaligheid
  • verschillende manieren van communiceren
  • het omgaan met de regels van de organisatie
  • het aanleren van nieuwe vaardigheden
  • het verbeteren van bestaande vaardigheden

Duur

De duur van de training varieert, afhankelijk van de doelstelling. Het standaardprogramma bestaat uit twee aaneengesloten dagen of twee losse dagen met een tussenperiode van drie weken.

Kosten

De kosten van deze training zijn afhankelijk van een aantal factoren, zoals het aantal deelnemers en de tijdsinvestering. Wilt u een vrijblijvende offerte of meer informatie over deze training? Vul dan het formulier in.

Activiteiten in Marokko


Coachreis Marokko

Bootcamp Marokko


Open trainingen voorjaar 2017

Oplossingsgericht coachen



Wat anderen zeggen:

"Ik heb deze training als heel prettig ervaren. Voldoet aan de waarden van Bimbola: prikkelend, warm, plezier, doordacht en betrouwbaar. De trainer speelt in op de kwaliteiten van de managers. Ik ben met heel veel plezier naar de bijeenkomsten gekomen." 
Y. Kruis (Bimbola)

"Alleen maar positief: goede, open sfeer (altijd belangrijk!) en de trainer was bekwaam, betrokken en duidelijk." 
A. Hofman (Reclassering Nederland)

"Ik heb de trainer ervaren als prettig en gedreven. De sfeer was veilig, respectvol en gezellig." 
A. Spek (Quadrant)

© 2017 ATOR Opleidingen - All rights reserved.    Website: Web Chemistry.